Chciała sprzedać dziecięce ubranie - straciła 2 tysiące złotych
Wczoraj (22.05) do krapkowickich policjantów zgłosiła się 34-latka, która została oszukana podczas sprzedaży w internecie. Jak oświadczyła kobieta, kilka dni temu wystawiła na popularnym portalu ogłoszeniowym ofertę sprzedaży ubranka dziecięcego. Skontaktowała się z nią osoba zainteresowana kupnem wystawionego przedmiotu. W trakcie transakcji mieszkanka Krapkowic, otrzymała w wiadomości mailowej linka, poprzez który miała sprawdzić czy środki pieniężne za sprzedawany przedmiot dotarły już na jej konto.
Kobieta „kliknęła” w otrzymany link, który przekierował ją na stronę przypominającą jej bankowość internetową. Tam podała najważniejsze dane do logowania. Po chwili 34-latka zauważyła, że z jej konta zaczęły znikać pieniądze. Wtedy zdała sobie sprawę z tego, że padła ofiarą oszustwa internetowego. Łącznie straciła blisko 2000 zł.
Przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania transakcji internetowych:
- zachowajmy czujność zarówno podczas robienia internetowych zakupów, jak i oferując przedmioty na sprzedaż
- nie klikajmy w linki, w szczególności przesłane nam przez nieznane osoby
- kilkukrotnie upewnijmy się, że jesteśmy na prawdziwej, a nie sfałszowanej stronie internetowej bankowości
- logujmy się do rachunków bankowych poprzez zaufane aplikacje lub wpisanie nazwy strony internetowej, nigdy poprzez kliknięcie w otrzymany link, który ma przekierować nas na stronę banku
- nigdy nie udostępniajmy danych, zwłaszcza informacji dotyczących płatności kartą bankomatową oraz logowania na rachunek bankowy, nie podawajmy haseł, pinów, ani kodów dostępu
- jeśli nie jesteśmy czegoś pewni lub coś budzi nasze wątpliwości zrezygnujmy z wykonania transakcji
Co zrobić kiedy zostaniesz oszukany?
- Koniecznie skontaktuj się ze swoim Bankiem przez infolinię.
- Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku. Karta w ten sposób przestanie działać również w Google Pay i Apple Pay.
- Poinformuj Policję.
Pamiętajmy również o regularnych rozmowach z naszymi bliskimi, zwłaszcza osobami starszymi. Regularnie przypominajmy im o tym jakie metody wykorzystują oszuści, działający metodą „na wnuczka” czy „na policjanta”. Przestrzegajmy ich przez rozmowami z obcymi osobami, zwłaszcza kiedy informują o konieczności przekazania sporej kwoty pieniędzy. Nie pozwólmy, by nasi bliscy stracili dorobek swojego życia.